Eficienta printurilor in publicitate
Nu este niciun secret in faptul ca publicitatea offline a inceput sa fie din ce in ce mai neatractiva pentru companiile care doresc sa se promoveze. Este o situatie normala, in conditiile in care un banner digital, pus pe un site cu sute de mii de vizitatori este mult mai ieftin decat un banner fizic, de dimensiuni foarte mari, pozitionat intr-un loc public, de interes.
Totusi, promovarea offline nu o sa moara niciodata, iar abordarea publicitatii prin printuri poate sa fie foarte inovativa si interesanta. In acest articol vom vorbi despre eficienta printurilor in publicitate, dar si despre anumite particularitati ale acestui mod de promovare si cateva sfaturi utile pentru cei care doresc sa se promoveze in acest mod.
Ce reprezinta publicitatea pe print?
Privita de la distanta, publicitatea pe print pare a fi o solutie fara prea multe optiuni. Analizata in detaliu insa, dezvaluie o multime de optiuni de printuri, care mai de care mai interesante. Vom incerca sa exemplificam doar cateva dintre optiuni:
Printurile clasice, in reviste. Reprezinta o forma de publicitate relativ eficienta, cu rezultate bune in cazul in care revistele sunt foarte nisate.
Printurile pe carti de vizita, flyere si brosuri. Chiar daca internetul este foarte potent in ceea ce priveste publicitatea, flyerele si cartile de vizita raman o forma foarte simpla si ieftina de promovare, dar mai ales, raman o forma eficienta. Evident, pentru rezultate cat mai bune trebuie sa se respecte o serie de detalii.
Printurile pe bannere de dimensiuni foarte mari. Sunt ideale pentru branding. De regula, aceste bannere sunt afisate pe cladiri, pe panouri publicitare aflate langa strazi foarte circulate sau in diverse alte locuri vizibile, cu trafic. Costul unui astfel de print poate sa fie destul de mare, insa exista solutii prin care investitia sa fie una eficienta si atractiva, de care vom vorbi ceva mai tarziu.
Autocolantele de pe masini. Tot printuri pot fi considerate si tot o solutie eficienta de promovare.
Ceea ce este cert este ca aproape orice firma care isi doreste sa vanda trebuie sa foloeasca atat promovarea online, cat si promovarea prin print. Printurile reprezinta o solutie clasica, insa daca este abordata corect, aceasta solutie aduce cu sine dezvoltarea brandului si evident, vanzari.
Cum se poate eficientiza publicitatea pe print?
O campanie de publicitate pe print trebuie sa fie extrem de bine gandita, pentru ca o campanie outdoor poate insemna bugete destul de mari. Inainte de luarea unei decizii in acest sens, este bine sa se faca o analiza corecta a bugetului, a persoanelor implicate in proiect si a rezultatelor dorite. Foarte importante sunt:
Print static sau mobil? . Printul static este reprezentat de bannerele uriase puse pe cladiri, de steaguri si bannere arborate pe catarge sau diverse afisaje luminoase. Acesta poate fi foarte eficient, insa trebuie sa se acorde o atentie sporita locului in care este pozitionat. In principiu, trebuie sa fie pus intr-un loc cu vizibilitate mare, cat mai aproape de afacerea ce este promovata sau de potentialii clienti. In ceea ce priveste printul mobil, acesta poate fi realizat pe masini, tricouri sau diverse bannere ce isi schimba cu usurinta locul si prezinta o flexibilitate ceva mai mare.
Materialul pe care se face printul. In functie de scopul si de durata campaniei de publicitate, materialul poate sa aiba o importanta colosala. Daca este o campanie scurta, atunci nu este neaparata nevoie de un print textil si rezistent. Daca reclama ramane pentru cateva luni sau chiar cativa ani, este bine ca printul sa fie realizat pe un material textil iar vopseaua folosita sa fie de o calitate extrem de buna, in asa fel incat sa reziste la intemperii.
Mesajul transmis. Designul si mesajul printului trebuie sa fie simplu de retinut si sa sara in ochi. Sunt de evitat mesajele care ofera extrem de multe informatii, deoarece de cele mai multe ori potentialii clienti sunt doar in trecere si surprind mesajul intr-un termen foarte scurt de timp.
Bugetul si perioada in care printul este disponibil. Bugetul este foarte important, in conditiile in care scopul oricarei reclame este acela de a produce bani. Pentru a genera costuri cat mai mici este bine sa se lucreze cu producatori, pentru printare si sa se negocieze la sange fiecare cost. Perioada in care reclama este disponibila trebuie sa nu fie nici extrem de mare, insa nici foarte mica. De regula, in functie de nisa promovata si de calitatea reclamei, exista un anumit interval de timp in care eficienta este maxima, dupa care incepe sa scada.
Este mai eficienta publicitatea pe print decat cea din mediul online?
Cu siguranta, nu. Cele doua se pot completa foarte bine, insa. Chiar daca toata lumea are acces la internet si dispozitivul pentru asta este prezent mereu in buzunar, offline-ul este mereu o sursa excelenta pentru reclama, pentru ca oamenii circula dintr-o parte in alta, iar atentia le este distrasa de fel de fel de imagini.
Exista situatii in care printul offline poate sa fie foarte eficient totusi, deoarece lasa loc de creativitate. Culorile, peisajul urban din locul in care este pozitionat bannerul si chiar alte elemente, cum ar fi mirosurile, pot genera decizia de achizitie sau de constientizare a unui brand.
Avantajele majore pe care le aduce promovarea outdoor, prin print, sunt urmatoarele:
Mesajul poate fi plasat foarte aproape de punctul de vanzare, in asa fel incat decizia de achizitie sa fie una rapida;
De foarte multe ori, promovarea online intareste increderea intr-un produs, deoarece asigura o relatie mai palpabila cu clientul;
Promovarea de acest tip ii atinge si pe cei care nu sunt consumatori de internet.
Exista inca destul de multi oameni care desi au acces la internet, isi petrec foarte putin timp descoperind noutatile din mediul online. Acestia reprezinta si ei o categorie importanta de potentiali cumparatori, care poate fi abordata doar prin offline.
Publicitatea pe print, in afara mediului virtual, va fi mereu o solutie si chiar daca eficienta ei nu va fi intotdeauna la fel de mare cum era odinioara, marketerii creativi o vor putea folosi foarte bine.