Campania „Safe2Eat” la al doilea an în România
După succesul înregistrat anul trecut, la prima ediție din România, campania europeană de responsabilizare a consumatorilor Safe2Eat revine la noi și în 2024, axându-se pe trei teme esențiale: aditivii alimentari, alergenii și reciclarea hranei. Campania, desfășurată de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) se află la a patra ediție în Uniunea Europeană, s-a derulat în anii anteriori sub numele de EUChooseSafeFood și are ca scop conștientizarea siguranței alimentare în rândul cetățenilor Europei.
Anul acesta, campania își extinde aria de acoperire la 18 țări. Printre cele participante în 2024 se numără, alături de România, Cehia, Ungaria, Grecia, Estonia, Croația, Italia, Letonia, Cipru, Slovenia, Spania, Luxemburg, Slovacia, Austria, Polonia, Portugalia, Irlanda și Macedonia de Nord.
În România, campania se desfășoară în colaborare cu partenerul național al EFSA, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA).
Siguranța alimentară pe limba consumatorilor
Cercetările efectuate de EFSA împreună cu IPSOS în 2023 au arătat că aproape 70 % dintre europeni își exprimă interesul pentru siguranța alimentară. Cu toate acestea, aproximativ 60 % consideră că informațiile privind siguranța alimentară sunt prea tehnice și dificil de înțeles. Ca răspuns, această nouă ediție își propune să comunice premisele științifice ale siguranței alimentare din Uniunea Europeană într-un mod clar, precis, ușor de înțeles și nealarmist. Obiectivul este de a permite cetățenilor să ia decizii bine informate cu privire la consumul sănătos și sigur de alimente.
Sub sloganul #Safe2EatEU (care se referă în engleză la consumul sigur de mâncare în Uniunea Europeană), campania continuă să se concentreze pe educarea cetățenilor cu privire la diferite aspecte ca bolile de origine alimentară, tehnicile adecvate de manipulare a alimentelor, importanța citirii etichetelor și promovarea practicilor de reducere a risipei alimentare.
Campania subliniază, de asemenea, importanța unei diete echilibrate, siguranța suplimentelor alimentare și necesitatea de a fundamenta științific mențiunile referitoare la sănătate de pe etichete. În plus, urmărește creșterea gradului de conștientizare cu privire la siguranța aditivilor alimentari și a alimentelor noi, precum și cu privire la posibila prezență a alergenilor alimentari.
„În întreaga Europă, în fiecare zi, cetățenii aleg ce să cumpere și ce să mănânce, luând în considerare diverși factori, cum ar fi costul, gustul, durabilitatea sau originea alimentelor. Datorită standardelor înalte de siguranță alimentară din UE, aceștia pot fi siguri că, indiferent de alegerile lor, alimentele pe care le cumpără și le consumă sunt sigure. Campania #EUSafe2Eat își propune să facă legătura între știința siguranței alimentare și alimentele care ajung pe masa noastră permițând oamenilor să ia decizii cu încredere în privința alimentelor“, a declarat Bernhard Url, directorul executiv al EFSA.