The Minimalists: Less Is Now (2021)
The Minimalists: Less Is Now (2021) este un documentar interesant pe care l-am vazut pe Netflix. Nu cred ca ar strica sa-l vizionati. De retinut ca documentarul nu vine cu nimic nou in comparatie cu alte productii mai vechi care au ca subiect minimalismul. Asta ca sa nu va pierdeti timpul degeaba daca sunteti cat de cat la curent cu ideea de baza ce se doreste a fi transmisa.
Ideea de baza a documentarului este ca fericirea nu vine din succes, realizari sau acumularea de lucruri. De exemplu, euforia de moment pe care o simti atunci cand ai cumparat ceva tine foarte putin. Unii cred ca asta ar putea fi fericire. Doar ca, dupa cum am spus, tine putin. Si atunci, ce fac majoritatea oamenilor? Cumpara alte lucruri care ii fac “fericiti”. Si tot asa…
Esenta capitalismului este de “a creste”, de a vinde cat mai mult, de a face profituri cat mai mari. Dar intrebarea, pana la urma, este “cat sa tot cresti vanzarile”, “cui sa tot vinzi?”, “cat sa tot cumperi?”.
Si aici intervine marketingul. Anual se cheltuiesc sume importante de bani pentru reclame. Reclame care au scopul sa te manipuleze, sa te convinga ca ai nevoie de produsul x, ca trebuie neaparat sa cumperi produsul y, ca nu poti trai fara produsul z.
Ca idee, bugetul de marketing in SUA a crescut de la 5 miliarde de dolari in 1950 la 240 de miliarde de dolari in 2020.
Companiile digitale stiu absolut tot ce faci: ce magazine frecventezi, ce cauti pe motoarele de cautare, ce cumparaturi faci. Care este scopul? Sa te convinga sa cumperi mai multe lucruri, evident.
“Nu esti suficent de bun, parul tau nu este suficient de bun, pielea ta nu este suficient de buna, hainele tale nu sunt suficient de bune.” Si atunci ajungi sa gandesti ca ai fi mai fericit daca ai cumpara x (apartamaentul / casa x, masina y, telefonul z) Cumpara! Cumpara cat multe lucruri bune! Sigur o sa fii fericit asa…