RAMANENJANA – docu-fictiune performativa despre “epidemia de dans” din Madagascar
RAMANENJANA, o docu-fictiune performativa bazata pe evenimentele care au ajuns sa defineasca „epidemia de dans” din 1863 din Madagascar, contribuind la rasturnarea regimului politic ce favoriza colonialismul, va avea premiera nationala pe 14 aprilie, de la 19:30, la Centrul National al Dansului din Bucuresti (CNDB), urmata de o noua reprezentatie pe 15 aprilie, la aceeasi ora. Evenimentul este precedat de premiera internationala din 9 aprilie, de la radialsystem, in Berlin, unul dintre cele mai titrate spatii de arta contemporana din Europa.
Spectacolul este realizat de coregrafa Simona Deaconescu in colaborare cu coregrafa si activista culturala malgasa Gaby Saranouffi, avand in distributie performerii Haja Saranouffi, Simona Dabija si Maria Luiza Dimulescu.
RAMANENJANA abordează una dintre cele mai mari “epidemii de dans” din lume, care a avut loc în 1863 în Madagascar, când colonialismul european își făcea simțită prezența pe insulă, iar Radama al II-lea, fiul reginei reginei Ranavalona I care a domnit 33 de ani, o succeda la tron și anula majoritatea reglementărilor stricte ale mamei sale împotriva ocupației străine și a creștinismului.
Evenimentul, descris ca un fenomen în care mii de oameni au dansat ca într-o transă din februarie până în mai, s-a încheiat brusc a doua zi după asasinarea de către nobili a regelui Radama al II-lea. Sufocat în somn, moartea acestuia a fost prezentată poporului ca o sinucidere, iar soția sa, care a preluat tronul, a încheiat o înțelegere cu nobilii și miniștrii malgași pentru a conduce țara prin colaborare cu guvernul. Subiect tabu în Madagascar chiar și în zilele noastre, RAMANENJANA este considerat în studiile științifice o coreomanie sau o isterie de masă, gest politic sau act de rebeliune prin dans împotriva colonialismului francez.Spectacolul RAMANENJANA, în care se vorbesc trei limbi și se comentează mărturii contradictorii despre dans, boală și revoluție, alătură și dezbate critic mai multe versiuni ale aceluiași eveniment istoric, chestionând rolul dansului în societate. Lucrând într-o colaborare strânsă cu etnomuzicologul și muzicianul Olombelo Ricky, pe texte ficționalizate inspirate din scrierile lui Andrew Davidson, William Ellis, Marc Finaz, Andrianjanfy, G. H. Stagg, Pierre de Vaissière, cele două coregrafe și echipa celor trei performeri explorează cu umor ritmul în cuvinte, gesturi, mișcări și sunete, în costume de Cristina Milea.
Imbinand elemente performative si multimedia, realitate si fictiune, documente de arhiva si marturii contemporane, spectacolul se intampla intr-un cadru relaxat, deschis dezbaterii si discutiei.
Mai multe detalii despre proiect pe: https://www.facebook.com/events/767021590934821/
BILETE:
14 aprilie – https://www.kompostor.ro/evenimente/11778-ramanenjana
15 aprilie – https://www.kompostor.ro/evenimente/11779-ramanenjana
Doua conferinte dedicate RAMANENJANA vor avea loc in Bucuresti:
29.03.2022 | 19:30 | Centrul Național al Dansului București – RAMANENJANA, de la cercetare la spectacol, conferință și discuție deschisă cu Simona Deaconescu și Mathilde Monnier. În cadrul evenimentului organizat cu sprijinul Institutului Francez din România, cele două artiste vor aborda fenomenul Ramanenajana ca o posibilă modalitate de a studia dansul contemporan angajat politic și social, precum și provocările explorării unui astfel de subiect pe scenă, în contextul internațional actual.
12.04.2022 | 18:00 | Goethe-Pavilion – RAMANENJANA, jurnalul unei colaborări performative între Europa și Africa, conferință și prezentare de proiect cu Simona Deaconescu. În cadrul conferinței de la Goethe-Pavilion, coregrafa va prezenta descoperirile cercetării sale din timpul rezidenței din Madagascar, felul în care s-a conectat cu comunitatea locală pentru a afla originea fenomenului Ramanenjana, modul în care a dezvoltat și a coordonat proiectul, într-un context internațional complicat pentru un astfel de demers.