Anul premierelor la TIFF, in Zilele Filmului Romanesc
Selectia de filme romanesti de la cea de-a 19-a edtție a Festivalului International de Film Transilvania cuprinde un numar record de 21 de lungmetraje si 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, in prezența realizatorilor, intre 31 Iulie si 9 August, la Cluj-Napoca. 15 dintre ele vor avea parte de prima intalnire cu publicul din Romania, in sectiunea Zilele Filmului Romanesc, iar sapte vor fi in premiera mondiala.
,,Un film de o seriozitate aproape intimidantă’”, cum îl descrie Screen Daily, Malmkrog, drama de epocă pentru care Cristi Puiu a câștigat Premiul de regie în secțiunea Encounters la Berlinale, se va vedea pentru prima dată în România la TIFF.
De la Berlin vine și Tipografic Majuscul, de Radu Jude, care pune în contrast imagini din arhiva TVR cu povestea reală, adaptată anterior pentru scenă de Gianina Cărbunariu, a unui adolescent prins în timp ce scria mesaje antisistem pe ziduri, în comunism.
Din evenimente reale – intervenția Jandarmeriei în cazul conflictului de la Muzeul Țăranului Român, când un grup de protestatari a întrerupt proiecția unui film LGBT – se inspiră și Dan Chișu în 5 minute, proiectat în premieră la Varșovia.Despre distanța dintre așteptări și realitate vorbește noul film semnat de Tudor Cristian Jurgiu, Și poate mai trăiesc și azi: seduși de ideea unei iubiri perfecte, ca-n filme și cărți, doi tineri își propun s-o trăiască pe pielea lor.
În premieră absolută va rula și Început al lui Răzvan Săvescu, despre încercarea unui cuplu de a face față noii realități, după ce se izolează la munte.
Ivana Mladenović e regizoare și protagonistă a unei povești neconvenționale despre apartenență și dor, spusă cu umor și tandrețe în Ivana cea Groaznică, premiată la Locarno.
Actorul Teodor Corban are rolul central în două debuturi puternice: filmul polițist Urma (r. Dorian Boguță), despre dispariția neașteptată a unui pianist, și Cărturan (r. Liviu Săndulescu), despre ultimele aranjamente ale unui bărbat care află că nu mai are mult de trăit.
Nominalizată la Premiile Academiei Europene de Film, animația Călătoria fantastică a Maronei (r. Anca Damian) estepovestea înduioșătoare a unei cățelușe cu nasul în formă de inimă.
Despre deportările din anii ‘50 în Câmpia Bărăganului vorbește noul film al lui Andrei Zincă, Și atunci… ce e libertatea?, bazat pe nuvela Proiecte de trecut a Anei Blandiana. Din fapte istorice reale se inspiră și Cardinalul (Nicolae Mărgineanu), povestea episcopului greco-catolic Iuliu Hossu, cel care a citit în fața românilor strânși la Alba Iulia proclamația Unirii de la 1 decembrie 1918.
Selecția de documentare este, la randul ei, generoasa: 10 dintre cele 21 de lungmetraje sunt povesti nonfictionale, unele aduse in premiera pe marele ecran. ,,Devastator de sincer si emoţionant’’, scrie Film Threat despre Acasa, debutul lui Radu Ciorniciuc, distins cu Premiul Special al Juriului pentru imagine la Sundance.
Filmul documenteaza viata unei familii nevoite să se mute din locul pe care îl numea acasa, Delta Vacaresti. Același peisaj e abordat dintr-o alta perspectivă in Delta Bucurestiului, regizoarea Eva Pervolovici explorand istoria acestei adevarate oaze din mijlocul Capitalei.
Selecția Zilelor Filmului Românesc e întregită de 16 scurtmetraje, cele mai multe dintre ele la prima întâlnire cu publicul: Contraindicații (r. Lucia Chicos), inclus în selecția Cinéfondation la Cannes 2020, El iubește ochii mei (r. Enxhi Rista) – votat Cel mai bun scurtmetraj documentar la Premiile Gopo 2020, These Days (r. Andrei Crețulescu), animația Moartea și Cavalerul (r. Radu Gaciu), Basmofilia (r. Tudor Cristian Jugiu), Luna mea (r. Claudiu Mitcu), Sașa și Petre (r. Luca Istodor), Zimnicea (r. Bogdan Naumovici), Amar (r. Sarra Tsorakidis), Corigent (r. George ve Ganaeaard), Idila (r. Mihai Mincan), Totul pentru Riana (r. Mihai Dragolea), Laila (r. Raya Al Souliman), Bilet de iertare (r. Alina Șerban), Despre ce naiba să scriu? (r. Matei Monoranu), Bucureștiul văzut de sus (r. Andrei Răuțu).