Cineclubul F-SIDES – 2021

F-SIDES, primul cineclub care aduce in fata publicului din Romania exclusiv filme regizate de femei, revine pe 2 Iunie cu cea de-a doua editie. Proiectul se va desfasura timp de 6 luni, in perioada iunie-noiembrie, si va include o serie de proiectii bilunare in cinematografe, in aer liber, dar si online. 

F-SIDES pornește de la film ca instrument de reprezentare și dialog și vrea să construiască un spațiu sigur de discuție și educație. Pentru a aprofunda temele lunare și a ancora subiectele amintite în film la realitatea locală, fiecare proiecție este introdusă de o discuție cu experți din societatea civilă, jurnaliști și reprezentanți ai organizațiilor direct vizate de temele în cauză. Discuțiile sunt susținute de Friedrich-Ebert-Stiftung România și vor fi transmise online după fiecare proiecție de film.

Cele 5 teme abordate în cadrul sezonului doi includ subiecte precum migrația la feminin, înaintarea în vârstă, recuperarea spațiului și ecofeminism, și urmăresc să deschidă discuția despre egalitatea de gen în România și să ofere un set de instrumente pentru a înțelege mai bine experiențele femeilor, dar și modalitățile prin care putem amplifica vocile lor. Proiectul lansează și un manifest care abordează cele 5 teme ale ediției, sub forma unui colaj de voci care au vorbit de-a lungul timpului (și spațiului) despre aceste subiecte.

Seria de evenimente va incepe miercuri, 2 iunie, de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco, cu proiectia filmului The Second Mother, filmul cineastei brazilienie Anna Muylaert.

”Filmele celei de-a doua ediții a cineclubului se întind pe o perioadă de patru decenii, începând cu o capodoperă modernistă a anului 1978, și acoperă, din punct de vedere cultural și teritorial, spații și contexte variind de la forfota și mentalitățile unor metropole cosmopolite, văzute de această dată sub noi aspecte (Things to Come, r. Mia Hansen-Løve, 2016), la zone rar cartografiate cinematografic sau în mass-media: fie episoade istorice violente trecute sub tăcere, dar cu ecou actual și universal (Journey to the Sun, r. Yeşim Ustaoğlu, 1999), fie realități curente, specifice secolului pe care îl traversăm, precum impactul interdependenței și al globalizării economice asupra comunităților vulnerabile (The Fever, r. Maya Da-Rin, 2019). Ne-am propus, ca și la prima ediție, să armonizăm recuperarea de cultură cinematografică intersecțional-feministă cu scoaterea în evidență a unor teme urgente, care privesc direct gradul nostru de conștiință și solidaritate socială.” Georgiana Vrăjitoru, curatoarea F-SIDES Cineclub. 

Proiectul F-SIDES este construit in jurul conceptului ”female gaze”, un termen care provine din teoria de film feminista, reprezentand perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a aparut ca raspuns la termenul ”male gaze”, adus in atentia publica in 1975 de teoreticiana feminista de film Laura Mulvey, care spune ca filmul Hollywoodian prezinta cu precadere perspectiva unui personaj sau regizor barbat, in care personajul feminin indeplineste o singura functie, pe doua niveluri: obiect erotic pentru personajele din film si obiect erotic pentru spectator. Conceptul de ”female gaze” urmareste sa redea autonomia si initiativa privirii feminine si sa o scoata din statutul de obiect al dorintei…

Leave a Reply

Your email address will not be published.