Tot ce trebuie să știe școlile despre colectarea separată
ASAP România, programul Fundației The Institute, a lansat un ghid de colectare separată dedicat tuturor instituțiilor de învățământ din România pentru a le sprijini în procesul de pregătire, dimensionare și implementare a infrastructurii de colectare separată și pentru buna relaționare cu autoritățile, administrațiile publice și toți cei implicați în acest proces.
Crearea ghidului vine ca urmare a eforturilor constante din ultimii ani din partea ASAP de a ajuta la crearea unei infrastructuri de colectare separată în toate școlile din România și a discuțiilor cu reprezentanții instituțiilor de învățământ cărora nu le sunt clare toate etapele acestui proces.
Astfel, ASAP a aplicat un chestionar în localitățile partenere în proiect, în perioada mai-iunie 2023, iar pe baza statisticilor obținute a creat ghidul de bune practici împreună cu experții în managementul deșeurilor de la Asociația ECOTECA, partener strategic al programului.
„ASAP înseamnă educație pentru colectarea separată, atât pentru elevi, cât și pentru reprezentanții școlilor, iar acest ghid ne întărește poziția de educator sau instructor de care au nevoie școlile atunci când implementează aceste procese. Și e important ca totul să se desfășoare cât mai ușor, corect și eficient, fie cu asistență din partea programului ASAP, fie pe cont propriu.” – Mihaela Tutunaru, coordonator program ASAP.
Reprezentanți ai 257 de instituții de învățământ din 31 de județe și din Municipiul București au răspuns chestionarului. Majoritatea consideră că sistemul de colectare separată este un proces important pentru instituțiile de învățământ, doresc să fie sprijiniți în implementarea și dezvoltarea acestui sistem și să primească materiale relevante pentru îmbunătățirea întregului proces.
Printre cele mai importante rezultate ale chestionarului:
- 77% dintre respondenți au implementat sistemul de colectare separată în școli, dar totodată susțin că e loc de îmbunătățiri pentru ca acesta să fie funcțional și eficient;
- 71% dintre școli au coșuri mici de colectare separă în interior și 79% au și pubele de colectare în exterior. Dacă 49% dintre respondenți au spus că fac colectare separată pe 4 fracții (hârtie și carton, plastic și metal, sticlă, menajer – amestecat) în interiorul instituțiilor de învățământ, 37% au spus că nu fac deloc acest tip de colectare separată. Pentru colectarea separată în exteriorul școlilor e aproximativ același procent.
- 64% dintre respondenți păstrează evidența gestiunii deșeurilor, conform obligațiilor legale;
- 69% dintre respondenți consideră că infrastructura de colectare separată este insuficientă și 59% declară că au nevoie de cursuri specializate pentru gestionarea deșeurilor;
- 30% dintre aceștia consideră că au nevoie de sprijin pentru păstrarea evidenței deșeurilor generate, dar și în medierea relației cu autoritățile implicate (26%);
- Cele mai multe răspunsuri pe chestionare au venit din partea ciclurilor primare și gimnaziale – 54%, apoi colegii și licee – 33%.
Toate concluziile chestionarului și procesul de implementare a infrastructurii de colectare separată în școli se pot consulta în ghid. Acesta e disponibil pentru a fi descărcat gratuit, de pe site-ul ASAP România – aici.
Ce conține ghidul?
Pe lângă identificarea nevoilor și oferirea de soluții pentru implementarea colectării separate, ghidul mai cuprinde și un glosar de termeni tehnici specifici domeniului și o serie de anexe ce pot fi utilizate de reprezentanții unităților de învățământ care sunt responsabili cu gestionarea deșeurilor, precum adrese tipizate pentru administrațiile publice sau pentru companiile de salubritate, modele de fișe de verificare, formulare și rapoarte.
Până la acest moment, 36 de localități, orașe, reședințe de județ, și 4 sectoare din Municipiul București sunt partenere ale ASAP. Avantajul de a fi parte din program vine cu beneficiul de a avea parte de ghidaj în mod gratuit și sistematic din partea echipei, prin email, la contact@asap-romania.ro.